خاطرات جناب مهران( هنگامه خزان)

خرید بک لینک
درود همراهان گرامی

فصل پاییز از راه رسیده واکثر  موجودات به نوعی چهره خودشونو عوض میکنن حتی طبیعت در این فصل چهره اش از سبزی به زردی میگراید و شاید این موضوع باعث میشه که عده ای مثل من غمگین بشوند.بهر روی تا سختی نباشد تا غم نباشد انسان معنی شادی رو درک نمیکند تا پاییز و زمستون نباشه بهار و تابستون جلوه نداره بنظر بنده البته.

من از
« بی مهری »
پاییز می گویم
تو از « زیبایی » برگی که می افتد !

امیدوارم هر جا که هستین دلتون بهاری باشه و زندگیتون سبز و غمهاتون مثل برگهای پاییزی در حال ریزش.

××××××××××

در ادامه خاطره جناب مهران عزیز

با سلام و عرض ادب خدمت دوستان گرامی و تشکر از احوالپرسی و عذرخواهی بابت دیرکرد در پاسخ،

تابستان امسال نیز گذشت. درمقایسه با ده سال گذشته سال متوسطی از نظر وجود آب و رونق کشاورزی و دامداری وهکذا بود اما در مقایسه به 3 دهه گذشته سالی بحرانی بحساب می آید.

 امسال خیلی نتونستم به امورات دهقانی و...برسم و کثرت وقت روسرکار بودم و تنها شدن و رفتن تنها همکارم همم مزید بر علت شد که بیشتر اوقات رو سر کار و مشعولیتهای مربوط به اون باشم. چند مرتبه ای برای تفرج بیرون رفتم که د ربعضی از این موارد خیلی ناراحت شدم. در برخی مناطق مثلا حفاظت شده استان شمار حیات وحش پستاندار شاخص (قوچ و میش) به کمتر از 5 عدد رسیده بود. حاضرم به یگانگی خدا سوگند بخورم اگر این مناطق حفاظت نمیشد حداقل ده برابر این تعداد رو باید شاهد می بودیم. جالب است ظرف کمتر از سه سال اینچنین فاجعه ای بوجود آمده است. در یکی از شهرستانها گوشت فروشی تقریبا به شکل آشکارا صورت میگیرد.زمانی تمام درختهای بنه منطقه را برای ذغال فروشی از بین بردند و حالا باقی مانده حیات وحشش! واقعا جای تاسف دارد.جوانها که از پیشینه منطقه چیزی نمیدانند نمیتوانند تحلیل کنند. مثلا در یکی از این مناطق حفاظت شده حدود 40 دامدار مجوز چرا دارند. وجالب است حدود 5 دامدار متعلق به خارج از محدوده شهرستان مربوطه نیزمجوز دارند! 40 سال گذشته تمام دامهای روستاهای درون منطقه به 2000 راس هم نمیرسید حالا حداقل بین 20 الی 30 هزار راس دام در منطقه مثلا حفاظت شده وجود دارد آنهم در شرایط خشک سالی!! دست روی صورت مسئله که بگذاری اه از نهاد دوستان محیط زیستی بیرون می آید که هرچه بر سر محیطزیست آمد بخاطر شکارچیان است!

باز خدا را شکر لابلای این مناطق مثلا حفاظت شده مناطق آزاد هست که بعضا می شود گله شکاری هم دید. شهریور برسم عادت به شکار رفته شب را در کوه ماندم و روز 3 تکه بالای 10 سال دیدم که توانست اندوه پیچیده شدن طومار حیات وحش مناطق حفاظت شده را اندکی برایم تسلی بخشد. خوشبختانه در اوج خشکسالی اما در برخی مناطق آزاد که باز هم خوشبختانه محیط زیست استان آنها را خالی از حیات وحش میداند رمه هایی در آسایش در کنار اندک چشمه ها و رنجور رودهای کف دره ها آرمیده اند. 

ببخشید اگر خاطرتان را مکدر کردم . به پیوست تصاویری هست که برای دوستان اهل شکار و طبیعت قطعا یاد آورخاطراتی نیکوست.

ارادتمند،

مهران.بیرجند ششم مهرماه سال 1395 خورشیدی

+ نوشته شده در شنبه دهم مهر ۱۳۹۵ ساعت 17:30 توسط مهدی مهرزاد  | 

حیات وحش زاوه...

ما را در سایت حیات وحش زاوه دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 13 تاريخ: دوشنبه 5 ارديبهشت 1401 ساعت: 12:38

صفحه بندی